Siirry sisältöön
  • Siirry Hämeenlinna.fi:hin
  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta

Kolmenkierto Kolmenkierto

  • Etusivu
  • Jätelautakunta
  • Jätehuollon järjestäminen
    • Kompostointi
    • Kierrätettävät jätejakeet – biojäte, kartonki-, muovi- ja lasipakkaukset sekä pienmetalli ja paperi
    • Yhteiset jäteastiat eli kimpat
  • Saostus- ja
    umpisäiliölietteet
    • Saostus- ja umpisäiliölietteet
    • Saostus- ja umpisäiliölietteitä kuljettavat kuljetusyritykset
    • Lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys 2025
  • Jätehuoltomääräykset
    • Jätteenkuljetusjärjestelmät alueella
  • Viranomaispalvelut
    • Jätteenkuljetuksen keskeyttäminen
    • Jäteastian pidennetty tyhjennysväli
    • Muutoksen hakeminen jätemaksuun
    • Kompostointi-ilmoitus
  • Jätemaksut
    • Jätehuollon perusmaksu
    • Palvelutaso
  • Raportointi
  • Jätteenkuljetuksen keskeyttäminen
  • Jäteastian pidennetty tyhjennysväli
  • Muutoksen hakeminen jätemaksuun
  • Kompostointi-ilmoitus
  • Lietteet
  • /
  • Viranomaispalvelut
  • /
  • Muutoksen hakeminen jätemaksuun
Päivitetty viimeksi: 13.12.2024

Muutoksen hakeminen jätemaksuun

Muutoksenhakua jätemaksuun kutsutaan jätelaissa jätemaksumuistutukseksi tai jätemaksun kohtuullistamiseksi. Muistutus pitää tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saapumisesta. Jätemaksu pitää maksaa viimeistään laskussa ilmoitettuna eräpäivänä, vaikka maksuun hakisi muutosta.

Jätemaksuun voi hakea kohtuullistamista ennen laskun saamista. Jätelautakunta on määritellyt perusteet perusmaksun kohtuullistamiselle. Perusmaksua ei lähtökohtaisesti kohtuullisteta edes määräajaksi. Perusmaksu peritään jokaisesta toimialueen rakennus- ja huoneistorekisteriin merkitystä asunnosta ja vapaa-ajan asunnosta käyttötarkoituksen mukaan. Jätetaksassa on huomioitu jo valmiiksi jätemaksujen kohtuullisuus.

Maksut laskutetaan Kiertokapula Oy:n asiakasrekisterin mukaan. Asiakkaan on ilmoitettava muutoksista laskutustiedoissaan asiakaspalveluun. Kiertokapula Oy ei saa automaattisesti tietoa kiinteistöjen myynneistä tai muutoista.

Perusmaksu

Jätehuollon järjestämisvelvollisuus ja perusmaksun laskutus lakkaa, kun rakennus poistuu kunnan rakennus- ja huoneistorekisteristä. Jos asuinrakennus on purkukuntoinen, omistajan pitää hakea kunnan rakennusvalvonnasta purkamislupaa tai tehdä purkamisilmoitus ja purkaa rakennus. Tässä tapauksessa hakemukseen jätemaksun muuttamisesta pitää liittää kunnan rakennusvalvonnasta saatu purkamislupa tai purkamisilmoitus tai tilanteesta riippuen viranomaisen lausunto rakennuksen käyttökelvottomuudesta.

Tyhjillään olevilta vakituisilta asuinrakennuksilta peritään vapaa-ajan asunnon perusmaksu. Jos olet saanut vakituisen asuinrakennuksen mukaisen perusmaksun, vaikka kyseinen rakennus on tyhjillään, ilmoita siitä Kiertokapula Oy:n asiakaspalveluun, jonne voit ilmoittaa myös asiakastietojen muutokset. Muissa laskua koskevissa tiedusteluissa voit olla yhteydessä laskun lähettäjään.

Hakemuksen tekeminen

Jos laskussa on virhe, kysy ensin Kiertokapula Oy:n asiakaspalvelusta laskun korjausta. Voit hakea muutosta jätemaksuun sähköisellä hakemuksella.

Hakemuksen täyttäminen ei vaadi tunnistautumista. Saat tarvittaessa hakemuslomakkeen kotiin postitettuna soittamalla palvelupuhelimeen 03 621 4197.

Hakemuksen perusteella asiasta tehdään viranhaltijapäätös, joka lähetetään hakijalle.

Yhteystiedot

Jätehuollon viranomaispalvelut
Hämeenlinnan kaupunki
Wetterhoffinkatu 2, 13100 Hämeenlinna

Palvelunumero 03 621 4197
Vastaamme puheluihin ma, ti ja pe klo 9-11.

Asioi tai jätä soittopyyntö: jatelautakunta@hameenlinna.fi

Usein kysyttyä

Katso vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Linkkejä

  • Kierrätysinfo
  • Kiertokapula
Kolmenkierto

Jätelautakunta Kolmenkierto
Hämeenlinnan kaupunki
Wetterhoffinkatu 2, 13100 Hämeenlinna
jatelautakunta@
hameenlinna.fi

Saavutettavuusseloste

Sivuston käyttöehdot ja evästeet

© 2025 Hämeenlinnan kaupunki

Yhteystiedot

Usein kysyttyä

Näytä omat evästeasetukseni