Siirry sisältöön
  • Siirry Hämeenlinna.fi:hin
  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta

Kolmenkierto Kolmenkierto

  • Etusivu
  • Jätelautakunta
  • Jätehuollon järjestäminen
    • Kompostointi
    • Kierrätettävät jätejakeet – biojäte, kartonki-, muovi- ja lasipakkaukset sekä pienmetalli ja paperi
    • Yhteiset jäteastiat eli kimpat
  • Saostus- ja
    umpisäiliölietteet
    • Saostus- ja umpisäiliölietteet
    • Saostus- ja umpisäiliölietteitä kuljettavat kuljetusyritykset
    • Lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys 2025
  • Jätehuoltomääräykset
    • Jätteenkuljetusjärjestelmät alueella
  • Viranomaispalvelut
    • Jätteenkuljetuksen keskeyttäminen
    • Jäteastian pidennetty tyhjennysväli
    • Muutoksen hakeminen jätemaksuun
    • Kompostointi-ilmoitus
  • Jätemaksut
    • Jätehuollon perusmaksu
    • Palvelutaso
  • Raportointi
  • Saostus- ja umpisäiliölietteet
    • Lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys 2025
    • Saostus- ja umpisäiliölietteitä kuljettavat kuljetusyritykset
  • /
  • Etusivu
  • /
  • Saostus- ja umpisäiliölietteet
  • /
  • Lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys 2025
Päivitetty viimeksi: 13.8.2025

Lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys 2025

Tälle sivulle kootaan ajankohtaiset asiat lietteiden kuljetusjärjestelmäselvityksestä. Sivua päivitetään tarpeen mukaan. Alle on avattu selvitykseen ja päätöksentekoon liittyviä käsitteitä.

Selvityksen tilanne

13.8.2025

Jätelautakunta Kolmenkierto vastaanotti 18 lausuntoa ja 97 mielipidettä lietteiden kuljetusjärjestelmäselvityksestä. Alle on listattu viisi yleisintä myyttiä kuljetusjärjestelmästä. Kuntien ja ELY-keskusten lausuntoihin ja asukkaiden ja yhteisöjen mielipiteisiin voi tutustua tälle sivuille koostetuista lausunto- ja mielipidenipuista. Jätelautakunta päättää kuljetusjärjestelmästä syyskuussa 2025.

Myytti 1: Kiinteistön haltijan järjestämä kuljetus takaa asukkaalle sopivan tyhjennysvälin

Kuljetusjärjestelmä ei vaikuta jätehuoltomääräysten mukaisiin pisimpiin mahdollisiin tyhjennysväleihin. Määräykset ovat voimassa oli kuljetusjärjestelmä kumpi tahansa, kunnan tai kiinteistön haltijan järjestämä. Tällä hetkellä mustia vesiä sisältävän lietesäiliön pisin mahdollinen tyhjennysväli on yksi vuosi. 

Jos vakituisesti asutulla kiinteistöllä on umpisäiliö, saattaa se täyttyä vuoden aikana useitakin kertoja. Umpisäiliö pitää tyhjentää, kun se on täynnä. 

Saostussäiliö puolestaan pitää tyhjentää säännöllisesti sinne kertyneestä kiinteästä aineksesta ja rasvasta, jotta säiliö toimii kunnolla. Saostussäiliössä jätevesi virtaa säiliön eri osien läpi. 

Tyhjennysvälejä koskevat määräykset on annettu järjestelmien toimivuuden varmistamiseksi ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi. 

Myytti 2: Jätehuoltoviranomaisen keväällä 2025 tekemä lieteselvitys perustuu asukkaille tehtyyn kyselyyn

Tärkein osa lieteselvitystä perustuu rekisterimerkintöihin, ei asukaskyselyyn. Rekisterimerkinnät ovat peräisin SIIRTO-rekisteristä, johon kuljetusyrittäjä tallentaa tiedon jokaisesta lietesäiliön tyhjennyksestä. Rekisterimerkintöjen perusteella lähes puolet vakituisesti asutuista kiinteistöistä on laiminlyönyt velvoitteensa tilata lietesäiliön tyhjennys kerran vuodessa. 

Selvityksen osana toteutettiin asukaskysely, jolla saatiin tietoa mm. lietesäiliöiden tyhjennyshinnoista. 

Myytti 3: Kunnan järjestämä kuljetus voidaan määrätä niille kiinteistöille, jotka eivät ole hoitaneet tyhjennysvelvoitetta. Muut voivat jatkaa nykyisessä mallissa

Kuljetusjärjestelmäpäätös koskee aina koko kuntaa tai sen osaa. Kuljetusjärjestelmästä ei voi tehdä kiinteistökohtaista päätöstä.

Myytti 4: Nykyisen järjestelmän ongelmat johtuvat siitä, että viranomaiset eivät valvo niitä kiinteistöjä, jotka laiminlyövät velvoitteita

Kiinteistön haltijan järjestämässä kuljetuksessa vastuu lietesäiliön tyhjennyksen tilaamisesta on asukkaalla. Asukkaan pitää noudattaa jätehuoltomääräyksiä.

Myytti 5: ELY-keskukselta voi pyytää lisäaikaa nykyisen kuljetusjärjestelmän kehittämiseen

Laki ei mahdollista tällaista lisäaikaa. Hämeen ELY-keskus on antanut jätelautakunta Kolmenkierrolle kehotuksen tehdä päätös kuljetusjärjestelmästä vuoden 2025 aikana.  

Jos jätelain 37 pykälän edellytykset eivät täyty, on siirryttävä kunnan järjestämään kuljetukseen. Jätehuoltoviranomaisen lieteselvityksen mukaan nykyinen kuljetusjärjestelmä ei täytä edellytyksiä.

5.8.2025

Lausunnot ja mielipiteet on koostettu. Alle on linkitetty kuntien ja ELY-keskusten antamat lausunnot yhdeksi koostetiedostoksi ja mielipiteet on niputettu kymmeneen tiedostoon.

Kooste kuntien ja ELY-keskusten lausunnoista

Mielipiteet, nippu 1 Mielipiteet, nippu 2 Mielipiteet, nippu 3 Mielipiteet, nippu 4 Mielipiteet, nippu 5 Mielipiteet, nippu 6 Mielipiteet, nippu 7 Mielipiteeet, nippu 8 Mielipiteet, nippu 9 Mielipiteet, nippu 10

15.7.2025

Lausuntoja selvitykseen saatiin kiitettävästi kunnilta ja muilta sidosryhmiltä, myös kuntalaisten mielipiteitä saatiin reilusti. Nyt käsittelyssä on saadut lausunnot ja mielipiteet.

9.5.2025

Selvitystä käsiteltiin eilen 8.5. jätelautakunnan kokouksessa. Kokouksessa päätettiin laittaa selvitys nähtäville. Nyt jätelautakunta pyytää lausuntoja kunnilta ja muilta tahoilta, sekä mielipiteitä kuntalaisilta ja muilta asianosaisilta. Lausuntoaikaa on 30.6. saakka.

Asukkaille suunnattu asukastilaisuus on 19.5. klo 17. Tilaisuudessa esitellään selvityksen tuloksia. Linkki tilaisuuteen löytyy etusivun uutisesta.

2.5.2025

Selvitys on nyt valmis ja julkaistu. Katso etusivun uutisesta tiivistetyt tulokset.

Selvityksien tuloksia esitellään kevään aikana kaikille sidosryhmille, kuten asukkaille, kuntien luottamushenkilöille ja kuljetusyrittäjille.

24.4.2025

Selvityksen tulokset ovat valmiit. Lietteiden kuljetusjärjestelmässä merkittäviä puutteita. Selvitys julkaistaan 2.5. jätelautakunnan esityslistalla.

10.4.2025

Selvitys etenee aikataulun mukaisesti, tietoja on saatu koottua erinomaisesti. Tietojen analysointi on loppusuoralla.

13.3.2025

Päätöksenteon aikataulu on tarkentunut. Lieteselvitys tuodaan jätelautakunnan käsittelyyn 8.5.2025. Kokouksessa on tarkoitus esittää selvityksen laittamista nähtäville, vaikuttamismahdollisuuksien varaamista sekä lausuntojen pyytämistä kunnilta ja muilta tarvittavilta tahoilta.

24.2.2025

Selvitystyön tueksi perustettu ohjausryhmä on kokoontunut kaksi kertaa. Ryhmän jäseniin kuuluvat ympäristönsuojeluviranomaisten ja vesilaitosten edustajia, sekä muita teknisen osaston henkilöstöä. Ohjausryhmän tehtävänä on tukea jätehuoltoviranomaisen tekemää selvitystyötä toimialakohtaisella osaamisella ja paikallistuntemuksella. Ohjausryhmällä ei ole päätäntävaltaa. Ryhmä kokoontuu noin kuukauden välein.

Vesilaitoksille, lietteiden kuljetusyrityksille ja asukkaille tehdyt kyselyt ovat sulkeutuneet. Vastauksia saatiin kiitettävästi.

Selvityksen seuraavassa vaiheessa kerättyä aineistoa käsitellään muun aineiston tukena. Kyselyjen avulla saatujen vastausten perusteella nykyisen järjestelmän toimivuutta voidaan tarkastella eri näkökulmista, kuten jätelaissa edellytetään kuljetusjärjestelmän tilan arvioinnista.

Tausta

Jätelautakunta Kolmenkierto päätti 4.6.2014 § 30 ottaa käyttöön kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen saostus- ja umpisäiliölietteissä toimialueen 12 kunnassa (Nurmijärvi ei tuolloin kuulunut toimialueeseen). Päätös tehtiin esittelijän esityksen vastaisesti. Päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen, joka kumosi päätöksen 2.2.2015 ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksi. Kuljetusjärjestelmäpäätöksen tueksi on tehtävä selvitys. Selvitystä on edistetty viranhaltijatyönä viime vuosien ajan.

Käsitteet

Kuljetusjärjestelmä

Jätelaki mahdollistaa kaksi kuljetusjärjestelmää: kunnan järjestämä ja kiinteistönhaltijan järjestämä. Kunnan järjestämässä tyypillisesti tietyn alueen kuntien yhteisomistuksessa oleva jäteyhtiö kilpailuttaa keskitetysti asukkaiden puolesta lietesäiliön tyhjennykset. Kiinteistönhaltijan järjestämässä kuntalainen tekee kilpailutuksen itse ja sopimuksen valitsemansa yrityksen kanssa. Jätelain ensisijainen vaihtoehto on kunnan järjestämä järjestelmä. Tällä hetkellä jätelautakunnan toimialueella on kiinteistönhaltijan järjestämä kuljetusjärjestelmä.

Kuljetusjärjestelmäselvitys

Kuljetusjärjestelmäselvityksen tarkoitus on selvittää mikä kuljetusjärjestelmä on ympäristön, asukkaiden ja palveluiden kannalta alueellamme paras vaihtoehto. Selvitys aiotaan toteuttaa jätelautakunnan viranhaltijoiden työnä. Selvityksen valmistuttua kuntalaisille, kunnille sekä muille varataan mahdollisuus antaa mielipiteitä ja lausuntoja.

Päätöksentekovaiheet ja niiden merkitys

Alkuvuonna 2025 valmistellaan selvitys ja selvitys esitellään loppukeväästä-alkukesästä sidosryhmille. Lausuntoja ja mielipiteitä voi antaa kesäkuussa. Lausunnoilla ja mielipiteillä kuullaan kuntia, kuntalaisia ja muita, joihin päätös vaikuttaa. Päätös kuljetusjärjestelmästä tehdään syksyllä 2025.

Siirtymäaika

Mikäli jätelautakunta päättää vaihtaa kunnan järjestämään järjestelmään, ei muutos tapahdu välittömästi, vaan päätöksen jälkeen on vähintään kolmen vuoden siirtymäaika. Siirtymäajan aikana mm. jäteyhtiö Kiertokapula Oy kilpailuttaa lietteiden kuljetukset ja valmistelee rekisterinsä tyhjennyksiä varten.

Mikäli jätelautakunta päättää jäädä nykyiseen järjestelmään, valmistellaan suunnitelma, miten lietteiden kuljetusten seurantaa tehdään jatkossa.

Lietesäiliöt

Umpikaivo/-säiliö on tiivis lietteiden varastoimiseen tarkoitettu säiliö.

Saostuskaivo/-säiliö on lietteiden varastoimiseen tarkoitettu säiliö, jossa nestemäinen aines saostuu ja kiinteä laskeutuu pohjaan.

Lokakaivo on yleisnimitys lietekaivolle.

Pienpuhdistamo käsittelee lietteet. Nesteet imeytetään maahan.

Kaivon omistajan velvoitteet

Saostussäiliöistä, pienpuhdistamojen lietetiloista ja muista vastaavista säiliöistä jätevesiliete on poistettava tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Tyhjennystarve on tarkistettava säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa.

Umpisäiliöitä ja niiden täyttymistä sekä täyttymishälyttimen toimintaa on seurattava säännöllisesti ja tyhjennettävä vähintään kerran vuodessa.

Lietteen matka: eri roolit

Jätelautakunta Kolmenkierron alueella kiinteistön haltija sopii asumisessa syntyvien saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetuksesta valitsemansa kuljetusyrityksen kanssa. Kuljetusyritys tyhjentää asuinkiinteistön lietesäiliön ja kuljettaa lietteen jätevedenpuhdistamolle. Kuljetusyritys maksaa vesilaitokselle lietteen vastaanottohinnan. Lietteen vastaanottomaksu eli jätteen käsittelyn osuus pitää jätelain mukaan merkitä näkyviin laskulle, jolla kuljetusyritys veloittaa kiinteistön haltijaa lietesäiliön tyhjentämisestä.

Mistä tyhjennysmaksut koostuu?

Kuljetusyritys maksaa vesilaitokselle lietteen vastaanottohinnan. Lietteen vastaanottomaksu eli jätteen käsittelyn osuus pitää jätelain mukaan merkitä näkyviin laskulle, jolla kuljetusyritys veloittaa kiinteistön haltijaa lietesäiliön tyhjentämisestä.

Mistä vastaanottomaksut löytyvät?

Kuntien saostus- ja umpisäiliölietteiden vastaanottopaikkojen vastaanottomaksut löytyvät jätehuoltoviranomaisen verkkosivuilta.

SIIRTO-rekisteri

Lietteitä kuljettavat kuljetusyrittäjät raportoivat kuljetuksista Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään SIIRTO-rekisteriin. Jätehuoltoviranomainen ajaa tiedot SIIRTO-rekisteristä omaan jätteenkuljetusrekisteriin seurantaa varten.

Jätteenkuljetusrekisteri

Jätehuoltoviranomaisen rekisterissä on tietoa kiinteistöillä toteutuneista kaivojen tyhjennyksistä, niiden päivämäärät ja kuljetusyritys, joka on tyhjentänyt kaivon.

Mikä ei kuulu selvityksen piiriin?

Kuljetusjärjestelmäselvityksen piiriin ei kuulu kiinteistöt, jotka ovat viemäriverkostossa, vesiosuuskunnissa tai kiinteistöt, joilla on kantovesi.

kuljetusjärjestelmäselvitys, lietteet, saostus- ja umpisäiliölietteet
Kolmenkierto

Jätelautakunta Kolmenkierto
Hämeenlinnan kaupunki
Wetterhoffinkatu 2, 13100 Hämeenlinna
jatelautakunta@
hameenlinna.fi

Saavutettavuusseloste

Sivuston käyttöehdot ja evästeet

© 2025 Hämeenlinnan kaupunki

Yhteystiedot

Usein kysyttyä

Näytä omat evästeasetukseni